Wydawnictwo sam – pomagamy podążać za dzieckiem!

Wydawnictwo sam – pomagamy podążać za dzieckiem!

Każdy z rodziców stoi przed wyzwaniem, aby jego dziecko poznało i zrozumiało otaczający go świat. Książki pomagają odpowiedzieć na niekończące się pytania dziecka, dają okazje do rozmów oraz wyciszają. Stają się codziennością w podążaniu za potrzebami najmłodszych.

Listopad: w nocy padał deszcz. Dziś świeci słońce, więc ubieramy kombinezon i kalosze. Idziemy na najbliższe pola poskakać w błocie. Spotykamy ślady ptactwa, pióra, obserwujemy jak ptaki nisko latają i zbieramy dary natury.

Styczeń: w nocy -10 stopni Celsjusza i czyste powietrze. Od rana prószy białym puchem, czekamy aż wyjdzie słoneczko, ubieramy się ciepło i biegniemy budować bałwana – dopiero drugi raz tej zimy! A może jeszcze igloo? Może zrobimy orzełka na śniegu? No i sanki! W końcu prawdziwa zima i czyste powietrze.

błoto si sensoryka montessori

Kwiecień: pierwsze ciepłe dni, bez nocnych przymrozków. Wiosenne porządki w ogrodzie. Bardziej pracowite od nas są tylko mrówki. Ile tu owadów! Jak one się wszystkie nazywają? Zbliża się Wielkanoc i długie weekendowe wypady. Tyle nowości!

Czerwiec: nasze pole lawendowe gości u siebie nieskończoną ilość motyli, pszczół, os, ćmy i…. gąsienice. Jak tworzy się miód? W co zamieni się gąsienica? Jak nazywają się te motyle?

motyl ćma przyroda montessori

Sierpień: zjadamy pyszności z krzewów owocowych. Jedziemy na wakacje: morze, góry, statki, samoloty, helikoptery. Mijamy pola z traktorami i kombajnami. Tyle nowych doświadczeń! Jak to wszystko poukładać, nazwać? Jak odpowiedzieć na pytanie „dlaczego”?

Wrzesień: adaptacja przedszkolna lub szkolna. Pierwsze choroby. Zarazki, budowa ciała, lekarz. Wszystko kręci się wokół tego. Potrzeba dużo czasu, cierpliwości, zrozumienia. Jak zrozumieć totalnie nowy świat? Jak dać sobie radę z emocjami?

lato morze sensoryka montessori bose stopy

Październik: złote liście i dużo deszczu. Wracają niezapomniane wypady do lasu. Grzybobranie! Co kryje leśny świat?

Listopad: miesiąc pamięci. Każdy ma inne wspomnienia, każdy chce przekazać je dziecku po swojemu – tylko jak? Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy? Jako ludzie, rodzina i społeczeństwo?

Grudzień: kalendarz i wieniec adwentowy, przygotowania do Świąt, prezenty. Tyle się dzieje! A Mikołaj – czy istnieje? Będą białe Święta? Nowy Rok. A co to jest oś czasu?

zima śnieg łapanie płatki śniegu sensoryka

Książka a dzieci 0-6 lat

„Książka jest przedłużeniem tego, co dziecko jest w stanie doświadczyć w rzeczywistości” mówi Monika Borek w swoim kanale na YT Montessori City. Dziecko do 6. roku życia buduje swoją wiedzę o świecie. Dla najmłodszych jest to świat w zasięgu ręki, a raczej w zasięgu zmysłów. Bo ono nie tylko widzi, słyszy, smakuje, ale również doświadcza. I to doświadczenie chce sobie poukładać, poszufladkować i oczywiście nazwać. Książka pomoże mu w tym. A raczej rodzicom i opiekunom pomoże wytłumaczyć dziecku otaczające go przedmioty, rośliny, zjawiska, relacje i emocje.

Pytanie: od jakiej książki zacząć?

Odpowiedź jest prosta: Od tej, która odpowiada na aktualne pytania/ potrzeby/ zainteresowania dziecka.

Lecz to nie jest tak, że dziecko ma akurat fazę na zwierzęta/ pojazdy/ dinozaury, więc kupuję książkę, a za miesiąc idzie ona w odstawkę. Kupuję takie, do których będzie się wracać. Najlepiej książki na lata.

dziecko książka montessori

Książka w plenerze

Ruch, dieta i bliskość – to trzy filary zdrowego rozwoju dziecka. Wstaje, je pożywne śniadanie i… idzie na podwórko. Codziennie odkrywa świat, obserwuje, doświadcza. I co dalej? Jaka radość, kiedy tę podobną przygodę przeżywają bohaterowie książek! Kiedy możemy oglądać realne ilustracje, podpisane ciekawymi informacjami. Co to był za owad? Które z nich zapylają kwiaty? Jaki to ptak? Czy zwierzęta płaczą? Co robi kombajn? Jak zachować się na lotnisku? Jak wygląda praca piekarza, strażaka czy lekarki? Wszystko odnajdziemy w książkach. Jednak to od rodziców zależy, jak ją wykorzystamy: czy zabierzemy w plener, czy pozostawimy na chwilę wyciszenia w domu? Czy będziemy czytać tekst, opowiadać, a może pozostawimy dziecko, aby samo zbudowało intymną relację z książką? Odpowiemy tylko wtedy, kiedy nas zapyta. Warto szukać książek, które tłumaczą dziecku świat. Pomożemy Wam takie znaleźć.

Książka a dzieci 6-12 lat

Ten czas charakteryzują dwie zmiany: zainteresowanie własną osobą oraz rewolucja w ciele dziecka. Na przełomie przedszkola i szkoły młody człowiek jest bardzo zainteresowany sobą, jako człowiekiem i wszystkim co z tym związane: historią, teraźniejszością i przyszłością. Zatem historia ludzkości i świata, jak i refleksja nad własnym dorastaniem są bardzo ważnymi problemami, które nosi w sobie młody człowiek. To dziecko o ugruntowanej tożsamości wyrasta na człowieka o poczuciu własnej wartości i z godnością traktuje drugiego. Dlatego to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Kim jestem i dokąd zmierzam?” jest dla niego tak istotne.  Jakie książki na ten czas? O historii i prehistorii (pomagają odpowiedzieć na pytanie „Kim jestem?”), ale także dotyczące bohaterów i poszczególnych zawodów (pomoże zorientować się w odpowiedzi na pytanie „Dokąd chcę zmierzać?”.

Jest to też moment, w którym dziecko staje się ekspertem w ulubionej dziedzinie. Powoli mija czas, kiedy interesuje się wszystkim i zadaje ciągle pytania „Co to?” i „Dlaczego?”, a koncentruje się na kilku wybranych przez siebie obszarach zainteresowania: wiedza o prehistorii, kosmosie, kodowanie, rysunek lub budowa ludzkiego ciała. Rozmowy z dzieckiem na interesujące go tematy wchodzą na wyższy poziom, a rodzic staje przed zadaniem sięgnięcia po wiedzę ekspercką i wartościowe książki. Jakie? O tym dyskutujemy na grupie FB Książki Montessori friendly.

Jeśli do tej pory dziecko zostało prowadzone przez świat z książką, bardzo łatwo wskoczy do następnej fazy w swoim rozwoju: niezależności intelektualnej, gdzie będzie potrafiło szukać i znajdować wartościowe informacje. Ta umiejętność jest kluczowa w dalszej nauce oraz późniejszej pracy zawodowej.

książka eksperyment montessori

Książka dla dzieci na prezent

Mamy mnóstwo okazji w roku, aby obdarować swoje lub nieswoje dzieci: urodziny, Święta, Dzień Dziecka, odwiedziny, wyjazdy, czy specjalne okazje. Dobrą praktyką jest podpowiedzieć darczyńcom, jakie jest aktualne zainteresowanie dziecka. Robiąc tematyczny zestaw prezentowy będziemy pewni, że dziecko rozwinie swoje zainteresowanie poprzez zabawę, doświadczenie oraz czytanie książek. Przykład? Prawie każdy przedszkolak ma fazę na dinozaury. Jaki można przygotować zestaw z książką?

Kiedy do książki dodamy choć jeden prezent w tym samym temacie istnieje większe prawdopodobieństwo, że jeszcze bardziej rozwiniemy zainteresowania dziecka, zachęcimy do poszukiwań i… prezenty nie będą leżały bezużytecznie, a po książkę będzie sięgać regularnie. Dlaczego? Jakiego dinozaura znalazłeś w memo? Nazwijmy go i sprawdźmy w książce, kiedy żył i czym się żywił. Jaki był duży? Jakie ślady zostawiał? Przypomnijmy sobie zdjęcia z rodzinnej wycieczki! :)

Książka na lata – od przedszkolaka dla szkolniaka

Kto z nas nie prenumerował Świata Wiedzy? I komu z nas, nie przydała się ta wiedza w szkole? Do tego, gdyby tylko ilustracje nosiły ze sobą estetykę na granicy realnej fotografii i sztuki, a wiedza była podana w angażujący sposób? Tak! Są takie książki, takie książki chcemy i my tworzyć. O tym już niebawem.

„Kim jestem?” i „Dokąd zmierzam?” to pytania, które frapują nas przez całe życie. Umacniają nas, kiedy potrafimy na nie odpowiedzieć i widzimy w tym wielką wartość. O tym, jaka jest nasze rodzina i dlaczego jest tak wyjątkowa przeczytacie w „To wszystko rodzina!” Alexandry Maxeiner i Anke Kuhl.

 książki montessori friendly